Pilvi Takala

ENGLISH VERSION BELOW

Pilvi Takala (Helsinki, actualmente vive y trabaja en Berlín) trabaja con vídeo, documentando sus performances. A través de ellas ha desarrollado una obra que se enfrenta a las convenciones de comportamiento que se crean en entornos sociales cerrados y los codigos comunicativos que derivan de dichos intercambios.  su trabajo  cuestiona las reglas no dichas de nuestra sociedad, aquellas que de manera orgánica evolucionan en sistemas de valor. Contrata actores o se expone a sí misma a pequeñas acciones que quieren ser transgresoras de una conducta establecida, siempre a través de un pequeño gesto. Sin embargo, en ninguna de sus acciones se rompe ninguna norma concreta, a un nivel legislativo digamos. (más allá de la persona que está grabando en cámara oculta)

Algunos ejemplos de su trabajo

En 2004 pasó un trimestre en el Glasgow School of Art vistiendo el uniforme de un colegio privado jesuita de la misma ciudad. Este uniforme ha de vestirse bajo un estricto código.

En 2009 fue a Disneyland Paris vestida de Blancanieves. No se le permitió la entrada por no ser la Blancanieves real.

En 2013 obtuvo el premio de la Frieze Foundation’s Emdash con su proyecto El comité. Este consistía en £10,000 con los que crear una nueva pieza que sería presentada en Frieze. Takala decidió entregar la mayor parte del presupuesto a un grupo de niños de entre 8 y 12 años del Eastside Youth Centre en el barrio de Bow del este de Londres. Tras varias reuniones el comité de niños decidió usar £7,000 del presupuesto inicial en “un castillo hinchable 5 estrellas”.

En The Trainee (2008) consiguió un trabajo como becaria en prácticas en el departamento de marketing de Deloitte en Helsinki. Durante ese mes se convirtió en una interna pero empezando a trabajar con métodos extraños. La documentación del proyecto revela las maneras que tiene la empresa de tratar a los miembros de un equipo que se consideran extraños en el entorno de trabajo.

http://www.pilvitakala.com

Carlos Ishikawa en Londres

Diana Stigter en Amsterdam

12269946_535958789892761_1413231877_nimg_0760

 

 

pilvi-takala-workers-forum visitorstext

 

 

Captura de pantalla 2016-02-17 a las 11.35.34

The real Snow White, screen capture, 2009, 9:15 vídeo

The real Snow White, excerpt, 2009

 

FFLfront

Scratchcard proposed to The National Lottery, UK, 2013

 

 

pp01

 

 

The Trainee, 2008, Excerpts

see stills from “Working at Deloitte for a Month” PowerPoint presentation

see 1:30 min video excerpt from “February 25, a Day at Consulting”
see 1 min video excerpt from “February 26, a Day at Tax & Legal”
see 4 min video excerpt from “February 28, a Day in the Elevator”

see full length single screen version

 

 

file

Screen Shot 2014-09-22 at 10.31.13    Pilvi-Takala-The-Committee-2013_2014-still-from-video maxresdefault

 

Pilvi Takala (Helsinki, currently working and living in Berlin) works with video, documenting her experimental performances. She has developed a body of work, which dismantles established conventions created within particular, usually closed social environments or inaccessible communicational codes. Her work tends to question society’s unspoken rules and organically evolved value systems, using herself or hired actors and a hidden camera to document a single, subtle act of transgression of established social conduct. However, she is never breaking any specific rules (though the person secretly filming her may be at risk).

Some examples of her work

In 2004 she spent a term at Glasgow School of Art where she adopted the strict green uniform of a local private Jesuit school.

In 2009, she went to Disneyland Paris dressed to perfection as the fictional snow white, and was asked to leave by park employees on the grounds that she “was not the real Snow White”.

In 2013, Pilvi Takala won the Frieze Foundation’s Emdash Award with her entry The Committee. She has taken the £10,000 awarded to create a new piece of work to be launched at the fair, and passed most of it on to a group of children. In the project Takala gave a committee of children aged between 8–12 years old from the Eastside Youth Centre in Bow, East London, the opportunity to decide on how to use the majority of the Award production budget, which after the research and development costs was about £7,000. As a result, the Committee made a decision to create “a five-star bouncy castle,” which Frieze projects unveiled as part of a community event in Bow in August 2014.

In The Trainee (2008), for which she procured a job as a trainee in the marketing department at Deloitte in Helsinki. During the month long intervention an initially normal-seeming marketing trainee starts to apply peculiar working methods. Gradually she shifts from the position of someone others believe normal to the object of avoidance and speculation. The videos and slideshow reveal a spectrum of ways of looking after the odd member in a group. Sincere interest and bewildered amusement is juxtaposed with demands directed at the superior regarding the strangely behaving worker.

http://www.pilvitakala.com

Carlos Ishikawa in Londres

Diana Stigter in Amsterdam

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos necesarios están marcados *

Puedes usar las siguientes etiquetas y atributos HTML: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>