Ane Hjort Guttu

http://www.anehjortguttu.net

https://vimeo.com/aneguttu 

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Artista, escritora y comisaria afincada en Oslo. Su trabajo más reciente se centra en temas como el poder y la libertad, el uso y acceso al espacio público, el alcance del arte y los artistas dentro de una situación política delicada, cómo podemos o debemos posicionarnos en relación a la pobreza y la desigualdad, o como es más efectiva la acción política fuera del terreno del arte, en definitiva el estado de post-bienestar de la sociedad escandinava.

Recientemente ha presentado una nueva película, Time Passes (2015), dentro de un nuevo proyecto comisariado por Bergen Kunsthall que gira en torno a los temas antes citados así como a la responsabilidad del artista y las limitaciones y posibilidades del llamado “arte político”. El trabajo de Guttu plantea una mirada a nuestra cultura del trabajo, orientada únicamente a la producción. A cómo desde la revolución industrial nuestro tiempo se ha organizado en torno a nuestras jornadas laborales, sometiendo nuestra vida al reloj de la producción y a como el arte satisface también parámetros productivos.

Time Pases fue grabada en Bergen. Presenta a una joven estudiante de arte que decide asumir el rol de mendiga en las calles de Bergen como proyecto fin de carrera. Lo que se plantea como una acción performativa, se va convirtiendo en  una crisis existencial para ella, que comienza a tener problemas para justificarse a sí misma cómo puede continuar produciendo arte en un contexto de desigualdad social e injusticia al que se enfrenta cada día fuera del privilegiado y controlado medio de la universidad. Finalmente la pregunta acerca de si la acción es o no es arte pierde importancia para ella y el proyecto es absorbido por su vida. Time pases toma una posición desafiante en un momento en que las autoridades noruegas han prohibido la mendicidad en las calles debido a la inmigración rumana.

Guttu mostraba recientemente en la South London Gallery esta película junto a un trabajo mucho anterior. Freedom Requires Free People, 2011, también sobre educación pero esta vez documentando un colegio de educación primaria. La cinta documenta las reflexiones de un niño acerca de lo restrictivas que son las normas y regulaciones a las que se ve sometido día a día en el colegio. Investiga problemas relacionados con la libertad y el espacio propio desde la perspectiva de un niño que considera el colegio una forma de encarcelamiento y limitación de su libertad.

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ENGLISH VERSION

Artist, writer and curator based in Oslo. Her work has focused on the issues of power and freedom, the use of and access to public space; the scope of action for art and artists in the face of a politically sensitive situation; how we can or should position ourselves in relation to poverty and inequality; or whether effective political action is best achieved outside of the frame of art; summing up, the conditions of the Scandinavian post-welfare state. She has recently presented her new film Time Passes (2015) within a new body of work, commissioned by Bergen Kunsthall, which investigates the same issues of power and the role and responsibility of the artist, the possibilities and limitations of so called “political art.”

Time Pases was shot on location in Bergen. The film presents a young art student who assumes the role of a beggar on the streets of Bergen. This action begins as a performative artwork, but soon develops into an existential crisis for the student, who struggles to justify to herself how she can continue to make art in the face of the social inequality and injustice that she encounters each day outside the privileged and controlled environment of the art school. Eventually the question of whether or not this action is “art” becomes meaningless for her, and the “project” is absorbed into her everyday life. Time Passes takes up a challenging position amidst the current debate on the prohibition of begging in Norway and the authorities’ treatment of the Romanian Roma. Guttu presented recently Time Pases at the South London Gallery next to an older work with a different educational setting: a primary school. Freedom Requires Free People, 2011, which documents a child’s reflections on the restrictive nature of rules and regulations within his daily life at school. Follows a documentary format to explore issues of freedom and ownership of public space from the perspective of a primary school child who considers school to be a form of imprisonment and an infringement of his liberty. The central questions raised by the film, being those around access and ownership of public space.

It is very interesting to think about Guttu’s work from the perspective of our productive/work-oriented culture. Since the Industrial Revolution, our hitherto self-organized manner of working—and playing—has been standardized, made to fit the factory whistle and the office clock. Now we have to be productive and even art have to satisfice some type of productive parameters.

Ane Hjort Guttu, excerpt from Time Passes, 2015. HD video, 46 min.

from Ane Hjort Guttu on Vimeo.

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Time Passes, 2015.

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Time Passes, 2015.

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Time Passes, 2015.

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Time Passes, 2015.

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Time Passes, 2015.

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Time Passes, 2015.

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Time Passes, 2015.

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Freedom Requires Free People, 2011

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Freedom Requires Free People, 2011

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Freedom Requires Free People, 2011

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